چرا اینستاگرام می‌تواند بدترین شبکه اجتماعی برای جوانان باشد؟

شبکه‌های اجتماعی در صورتی کاربرد درست و پرنامه‌ریزی برای پیشگیری از اتلاف وقت، ابزارهای توانمندی برای ارتباط با دوستان و نیز خبررسانی سریع به جامعه هستند، اما آن سوی سکه این شبکه‌های اجتماعی، چیز خوبی نیست و می‌تواند ذهن کاربران را تنبل کند، آنها را از مطالعه ژرف بازدارد، ابزار انتشار اخبار کاذب و نقل قول‌های غیردقیق شود و یا حتی محیطی برای خودنمایی‌های بی‌دلیل شود.

اما جالب است بدانید که مطابق نتایج بررسی‌هایی که انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا کرده، مشخص شده که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی برای سلامت روانی حوانان است و اسنپ‌چت در مقام دوم قرار گرفته.

شبکه‌های اجتماعی در صورتی کاربرد درست و پرنامه‌ریزی برای پیشگیری از اتلاف وقت، ابزارهای توانمندی برای ارتباط با دوستان و نیز خبررسانی سریع به جامعه هستند، اما آن سوی سکه این شبکه‌های اجتماعی، چیز خوبی نیست و می‌تواند ذهن کاربران را تنبل کند، آنها را از مطالعه ژرف بازدارد، ابزار انتشار اخبار کاذب و نقل قول‌های غیردقیق شود و یا حتی محیطی برای خودنمایی‌های بی‌دلیل شود.اما جالب است بدانید که مطابق نتایج بررسی‌هایی که انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا کرده، مشخص شده که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی برای سلامت روانی حوانان است و اسنپ‌چت در مقام دوم قرار گرفته.

عمده مشکل به خاطر چیزی به نام FOMO ایجاد می‌شود.  FOMO مخفف هراس از دست دادن مطالب ( fear of missing out) است.

کاربرانی که روزانه بیشتر از ۲ ساعت در شبکه‌های اجتماعی باشند، بیشتر احتمال دارد این مشکل را داشته باشند. FOMO باعث بهداشت روانی پایین و علایم افسردگی و اضطراب می‌شود.

شمایی که مدام بین اینستاگرام و تلگرام می‌چرخید و مدام در تلاش هستید که همه عکس‌های دوستان خود را ببینید و مطالبشان را بخوانید FOMO دارید.

اینستاگرام مشکل دیگری هم دارد:

بیشتر کاربران اینستاگرام دوست دارند که خود را خوشبخت‌تر و شادتر و سرخوش‌تر از چیزی که هستند بنمایانند. فیدهای بسیاری از دوستان خود را مرور کنید. می‌بینید که به روایت اینستاگرام آنها مدام در حال صرف بهترین غذاهای دستپخت خودشان یا رستوران‌های شیک هستند، به سفرهای گران می‌روند و با چهره‌ای شاد و پاکیزه عکس سلفی می‌اندازند.

گرچه شما چون دقیقا همان عادت دوستان خود را دارید و در ضمیر ناخودآگاه خود می‌دانید که دوستان شما هم مثل خودتان ساعات طولانی کار خسته‌کننده و دشواری‌های زندگی را دارند، اما مشاهده عکس‌های آنها، می‌تواند حس تأسف، دریغ، افسردگی، مقایسه و حتی حسادت را در شما برانگیزد.

پژوهشگران با هدف ارزیابی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی جنبه‌های مختلف سلامت روانی، پرسشنامه‌ای را بین ۱۵۰۰ شهروند بریتانیایی بین ۱۴ تا ۲۴ سال توزیع کردند.

نتایج تحلیل همین پرسشنامه مشخص کرد که اینستاگرام بدترین اثرات رو روی کاربران می‌گذارد، مثلا باعث می‌شود که خودانگاره منفی نسبت به شکل بدنشان پیدا کنند، خوابشان مختل شود و هراس چک نکردن عکس‌ها دنبال‌شونده‌هایشان را داشته باشند.

اسنپ‌چت کمتر از اینستاگرام حس تنهایی برمی‌انگیزد، اما از نظر مختل کردن خواب و FOMO بدتر است.

شبکه‌های اجتماعی مثل تمام ابزارهای دست ما، جنبه‌های مثبت و منفی را در کنار هم دارند. از سویی می‌توانند هویت مثبت کاربران و توانایی خودابرازی آنها را بهتر کنند و از سوی دیگر مشکلات ذکر شده در بالا را سبب شوند.

در واقع این ما هستیم که شبکه‌های اجتماعی خوب یا بد می‌کنیم، نه آنها ما را!

منبع

ترجمه از یک‌پزشک

دادن پاسخ